INTE NU, INTE ÄN

Det var som om dem hade bestämt sig. Som om allt redan var klart. En väg hade banats upp och dem hade tänkt att, där, där skulle jag gå. Det bara var så. ”Om du bara läser till den här kursen, då har du ett riktigt yrke sen, och det är ju jättebra!” sades det, om och om igen. Jag bara satt där, och lyssnade, tog emot, log. Tillslut fick jag nog. ”Har ni tänkt på att jag kanske vill bestämma själv vad jag vill göra i livet, va?” De fick sig en liten tankeställare. Jag vet att de menar väl, men jag tänker så här, att varför ska man göra något man inte brinner för? Varför ska man ta sig an något man inte intresserar sig för, som man vet att man inte kommer klara av och som man inte kommer att må bra av? Liksom...undersköterska, jag? Blod, sprutor och sjukhus? Nej, jag vet att det inte är något för mig. Allt det här om att man ska veta vad man vill. Det känns som om alla andra redan har bestämt sig. Jag känner mig så stressad, för jag vet inte ännu. Allt är så rörigt, och det är så dumt att man måste ta så viktiga beslut så fort. Jag behöver betänketid. Även fast jag är en spontan människa, vill jag inte bara bestämma mig för något utan att ha tänkt efter ordentligt innan. Jag måste komma på vad jag verkligen vill göra, och sedan sätta upp mål och satsa fullt ut på det. Jag vill inte gå en utbildning på kanske 3 år, och sedan efter det inse att, nej...jag vill nog göra något annat. 3 år är så lång tid, och jag vill inte slösa bort den tiden. Ska jag göra något ska jag gå in helhjärtat.

Varför ska det vara så svårt att veta vad man vill? Det finns så mycket jag tycker är kul, men det är så svårt att specificera sig. Det är så mycket som spelar in, spelar roll och att ta hänsyn till. Vad vill jag, hur kommer saker och ting att bli? Jag vill inte fastna här, men samtidigt vill jag inte lämna. Det finns så många olika vägar att ta. Vart ska jag hamna? Jag måste få lite mer tid till att tänka, för jag kan inte bestämma mig. Inte nu, inte än.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0